ReisStart.nl / BraziliŽ

2 paginas:
  Eerste << Vorige < 1 2 > Volgende >> Laatste  

nieuw paspoort of niet.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 00:33:34
Mijn paspoort is vorig jaar verlopen.Op zich is dat geen probleem,mits ik niet met spoed naar nl terug zou moeten.
Heb naar brasilia getelefoneerd de nl ambassade.Want je kunt tegen wordig alleen nog maar je paspoort in Brasilia halen.Voor mij betekent dat, een reis naar brasilia daar foto,s maken 14 dagen wachten.Komt een nieuw paspoort dus ongeveer uit op 1900 reaal.retour vliegen 1 persoon 1000 reaal ,15 dagen hotel 750 reaal, paspoort 48 euro omrekenen komt op 125 reaal, pasfoto,s denk 8 reaal Heb nog niet gegeten dan?Stel, mijn vrouw wil ook mee, komt het gewoon op 4000reaal een nieuw nederlands paspoort.Zou ik niet een brazilieaans paspoort aan kunnen vragen?
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
13-04-2012 02:04:17
Daar zitten een paar haken en ogen aan:

brazilieforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=3306
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 12:11:14
Maarten,

Heb al de stukjes gelezen,het meeste gaat over 2 paspoorten.
Nu hoef ik niet speciaal 2 paspoorten te hebben.Stel ik geef mijn nederlandschap op.En ik vraag een brazilieaans paspoort aan.
Na 15 jaar b.v. wil ik op eens terug om wat voor reden dan ook.
Dan zou ik dus op nieuw moeten inburgeren in nederland.Wat waarschijnlijk geen probleem zou zijn.(het in burgeren)
Want eigenlijk is het slordig dat iemand helemaal vanuit het noorden,naar het zuiden midden van Brazilie moet reizen omdat er vingerafdrukken in het paspoort moeten.Op je ID van Brazilie staan ze alle 10.Zou er dan geen mogenlijk voor de Nl Consulaat, ambassade om samen te werken met police federal.om dat achteraf erin te plakken.En Nederland ligt helemaal in de stres over vingerafdrukken in het paspoort.Ik zie daar het probleem niet van.Maar wel de voor delen.Zolang een land in vrede blijft leven. En daar naast europa is groot.(zonder grenzen).Want vlieg je via portugal dan heb je daar de pas controle en in NL niet meer.Dus nl binnen komen zou op zich totaal geen probleem zijn,als je een maal in europa bent.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 12:16:17
Maar als je van nationaliteit zou veranderen heeft dat dan ook effect op je pensioen op gebouwt in Nederland.
Door:
camponees
- Lid

Datum:
13-04-2012 13:14:04
Beste Piet,

Je kunt ook je aanvraag voor nl paspoort doen in Sao Paulo en Rio het kan na de aanvraag naar je huisadres opgestuurt worden door consulaat. Ik he het naar consulaat van Salvador laten sturen alwaar ik het zelf opgehaald heb omdat ik hier woon.
Was binnen 10 dagen gepiept.

Groet Pieter
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 14:37:01
U bevindt zich hier:Home Producten en Diensten Burgerzaken Paspoorten en ID-bewijzen

Waar paspoorten aan te vragen?

Op deze pagina:
Verlies
Vernieuwen
Minderjarige of eerste aanvraag
Identiteitskaart (NIK)
In BraziliŽ is het sinds 11 september 2009 (de invoering van vingerafdrukken in paspoorten) niet meer mogelijk zijn een paspoortaanvraag in te dienen bij de Honoraire Consulaten te Belťm, Belo Horizonte, Curitiba, Fortaleza, Manaus, Natal, Porto Alegre, Recife, Salvador, Santos en Vila Velha.

Dit kan nu slechts bij de Ambassade te BrasŪlia of de Consulaten-Generaal te Rio de Janeiro en S„o Paulo, welke zijn uitgerust met apparatuur voor het afnemen van vingerafdrukken.

De Nederlandse paspoorten worden centraal in Nederland vervaardigd. Het duurt minimaal 10 werkdagen dagen voordat een paspoort gereed is.

Paspoorten waarin nog geen vingerafdrukken zijn opgenomen blijven hun geldigheidsduur behouden conform de daarin vermelde datum.

Op deze pagina en de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken (www.minbuza.nl) is meer informatie te vinden over de veranderingen in het paspoort en over de ruim 180 locaties wereldwijd, waar u uw paspoort zult kunnen aanvragen. Niet-ingezeten Nederlanders kunnen voor een paspoortaanvraag eventueel ook terecht bij een beperkt aantal gemeentes in Nederland, zoasl de gemeente Den Haag. Check de website www.denhaag.nl voor de aanvullende documenten die gevraagd worden aan niet-ingezeten Nederlanders. Ook bij de gemeente Maastricht kunnen Nederlanders die niet meer in het GBA ingeschreven staan terecht voor een nieuw paspoort, zie voor meer informatie www.maastricht.nl. In Enschede, www.enschede.nl, kunnen Nederlanders terecht die woonachtig zijn in Duitsland.

Verlies
Als u in het buitenland uw paspoort bent kwijtgeraakt, kunt u bij de ambassade of het consulaat een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument (noodpaspoort of laissez-passer) aanvragen.

U bent niet verplicht aangifte toe doen bij de plaatselijke politie, maar het is aan te raden dit wel te doen, mede in verband met een eventuele claim bij uw verzekeraar en ter voorkoming van problemen bij het verlaten van het land van uw (tijdelijk) verblijf.

Naar boven
Vernieuwen
Voor de aanvraag voor de vernieuwing van een Nederlands paspoort moet u in bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit. U dient persoonlijk op de ambassade/het consulaat van Nederland te komen, het aanvraagformulier in te vullen en ter plekke te ondertekenen en ten minste het volgende te overleggen:

originele huidig paspoort, plus een kopie (hoeft niet geautenticeerd te zijn);
ťťn (1) goed gelijkende foto strikt conform de nieuwe matrix, zie www.paspoortinformatie.nl;
eventuele andere, Nederlandse en/of buitenlandse, paspoorten en/of identiteitsbewijzen;
leges te betalen in contanten in Braziliaanse Reais, zie tarievenlijst.

@Pieter

Ja dat weet ik wel, maar zal er toch eerst naar toe moeten.Waardoor mijn NL pas wel duur wordt.
En dat zal dan eens in de 5 jaar moeten wil ik naar europa kunnen reizen.
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
13-04-2012 15:21:15
Dus je wil afstand doen van je Nederlandse nationaliteit om wat centjes te besparen...?

Een Braziliaans paspoort is zelfs iets duurder dan een Nederlands. Als je pech hebt moet je als nog honderden kilometers afleggen naar de dichtstbijzijnde PF.

Zoals Camponees aangaf duurt de aanvraag van een NL paspoort 10 dagen. Die van een Braziliaans soms enige maanden.

Ik zou gewoon doen zoals Camponees aangaf.

En niet meer zo kribbig doen hť... Je gaf zelf aan: [Want je kunt tegenwoordig alleen nog maar je paspoort in Brasilia halen]

Ik las niks over RJ en SP.

Ben je trouwens uitgeschreven in NL?
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 16:24:34
Davidinho

Wordt jij dan nooit eens moe van al die veranderingen.
Nee ik heb mij niet uitgeschreven toen.
Heb daar toendertijd ook niet bij stil gestaan.
Omdat ik nog werk had staan in NL was het mijn bedoeling om dat in mei af te maken.Maar door andere werkzaamheden hier, ben ik dus niet meer terug gegaan naar NL.Want bij het verkrijgen van je permanentie moet je je dus binnen 3 maanden in het land vestigen. En hier wachten op je ID Brazilie.En de PF zit hier in fortaleza.En of ik nu een braspaspoort of een nl paspoort blijft voor mij gelijk. Gewoon een papiertje om te reizen naar het buitenland.
Maar ik ben wel officieel hier ingeschreven.

Door:
Paul
- Lid

Datum:
13-04-2012 17:03:40
Piet, je bouwt pensioen (AOW) op als Nederlands ingezete, elk jaar 2% vanaf 15 jaar, dus je bereikt de 100% als je 50 jaar aaneengeloten in Nederland woont. Je verliest dus 2% per jaar als niet ingezete.
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
13-04-2012 17:07:46
Piet,
Je kan dus ook een nieuw NL paspoort aanvragen in NL zelf.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 17:18:31
Davidinho,
Moet ik wel een geldig reis document voor hebben
Of kan dat gewoon per post.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
13-04-2012 17:21:30
Paul,
Aow is heel iets anders dan pensioen.
Pensioen is een aanvulling op je aow.
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
13-04-2012 17:41:09
Je hebt gelijk. Ik lees dat je paspoort al verlopen is. Ik ben bang dat het een retourtje Brasilia, SP of RJ wordt...
Door:
sven
- Lid

Datum:
14-04-2012 15:53:43
"Na 15 jaar b.v. wil ik op eens terug om wat voor reden dan ook.
Dan zou ik dus op nieuw moeten inburgeren in nederland.Wat waarschijnlijk geen probleem zou zijn.(het in burgeren)"

Als je je nederlanderschap verliest en je wil het terug krijgen, dan zal je eers in tijd in een 3e land moeten hebben gewoond, aangezien je het NIET in Brazilie en ook NIET in nederland kan doen.

Het "braziliaan worden" duurt minimaal 18 maanden, en, afhankelijk van de PF die je aanvraag behandeld, wel 4 jaar.

Je kan inderdaad ook in Nederland in den Haag een paspoort aanvragen.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
14-04-2012 19:48:19
Weet je wat ik doet?Ik doet helemaal niets. Want ik heb het hier niet nodig.Als het allemaal zover is dat het nodig is,zijn de regels wel weer verandert.
Wordt al een echte brazilieaan,komt wel,
wacht maar, geduld.kalm.
Door:
Felix
- Lid

Datum:
14-04-2012 21:02:32
@Piet,
In geval van nood kun je te allen tijde een laissez-passer (LP) aanvragen bij het consulaat Fortaleza. De LP is een paspoortje met een heel beperkte geldigheidsduur en maar alleen voor een reis, bijvoorbeeld FOR-AMS. Dan kun je daarna in NL aangekomen weer een echt paspoort aanvragen.
Door:
Paul
- Lid

Datum:
14-04-2012 22:36:21
Fout Piet. AOW is ook pensioen, echter van overheidswege. Je hebt 3 pensioenpijlers in Nederland. 1)AOW, 2)Werkgever,werknemerpensioen en 3)particulier afgeloten zoals bijvoorbeeld lijfrente.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
15-04-2012 00:09:31
Paul je hebt gelijk.
Aow heb ik geen recht op.Want heb mijn premie daarvoor niet afgedragen.Heb wel recht op een pensioen van de bouw.Deze is laag dus had eigenlijk het plan deze af te kopen.Maar ben eigenlijk nieuwsgierig in hoever nederland overeenkomsten heeft met Brazilie.Ik werk hier met Carteira Assinada dus weet niet of ik daar ook rechten mee opbouw in Brazilie.Mijn vrouw in ieder geval wel, zij betaald iedere maand haar inss.Ik dus nu ook via mijn werkgever.
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
15-04-2012 00:33:13
Het verdrag heb ik gevonden.

www.eerstekamer.nl/brief/20021126/verdrag_met_brazilie_inzake
Door:
piet v/d engel
- Lid

Datum:
15-04-2012 00:41:39
Als ik het dus goed heb gelezen dan bouw je ook hier je aow-pensioen op volgens het verdrag.

2 paginas:
  Eerste << Vorige < 1 2 > Volgende >> Laatste  

Reactie plaatsen

Het is niet mogelijk voor niet geregistreerde leden om een bericht te plaatsen op dit forum. U kunt in het linker menu inloggen of een gratis gebruikers account aanmaken.